Zo check je of die cursus je tijd en geld waard is
We gaan weer richting de koude wintermaanden. Een perfect moment om te werken aan je strategie, marketing, nieuw productaanbod, personal branding en noem maar op. Dit kán door middel van netwerken en het lezen van boeken. Maar de laatste tijd zie ik een piek in cursussen, masterclasses en trainingen over veelal deze onderwerpen. Het aanbod lijkt eindeloos.
Maar, niet elke cursus is even goed. Het lastige is, dat ze vaak wel enorm goed op de markt gezet worden. Met als gevolg dat je een cursus koopt waarbij je achteraf beseft dat je er eigenlijk niet zo heel veel beter van bent geworden. Of erger: het einde van die online cursus heb je niet eens gehaald. Super zonde. Niet alleen van je geld, maar ook van je tijd. Want je had die tijd ook lekker op het strand kunnen liggen met je vrienden of familie. In deze blog leer je het kaf van het koren te scheiden.
Je leert welke signalen wijzen op een goed leermiddel. Zo kun je makkelijker bepalen of het leermiddel jouw tijd en geld waard is.
De leerdoelen
Een training of workshop met grote impact is er één die goed is ontworpen. Een goed ontwerp kun je onder andere herkennen aan de leerdoelen. Als de ontwikkelaar goed heeft stilgestaan bij het ontwerp van het leermiddel, zijn de leerdoelen:
– duidelijk en specifiek omschreven
– goed op elkaar aangesloten
– allemaal relevant voor het hoofdleerdoel
Wanneer ik een training of workshop beoordeel op de kwaliteit, kijk ik dus als eerste naar de leerdoelen. Dat geeft meteen een inzicht in hoe goed de ontwikkelaar heeft nagedacht over de content die hij of zij aanbied. Daaruit kun je afleiden hoeveel impact de training waarschijnlijk zal hebben. Zijn de leerdoelen helder, duidelijk, logisch en relevant? Dan is de kans groot dat je een hoog leereffect kunt bereiken.
Zie je een hoop gaten, onduidelijkheden, of tegenstrijdigheden? Dan kan het zomaar zijn dat de trainer wat informatie bij elkaar heeft geraapt. De informatie kán op zichzelf nog steeds waardevol zijn, maar uiteindelijk wil je dat de informatie die je krijgt allemaal bijdraagt aan het verbeteren van jouw skills. Dus aan losstaande informatie heb je veel minder dan aan een goed doordachte cursusopzet.
Stel jezelf de vraag: wat kán ik aan het einde van de cursus / heb ik aan het einde van de cursus bereikt?
Check - weet je wat je kan na het afronden van de cursus? - weet je wat je aan het einde hebt bereikt/in handen hebt?
De vorm
Nu je weet wat de leerdoelen van het leermiddel zijn, is de volgende stap om te bepalen of de vorm van het leermiddel daar op aansluit. Elke vorm heeft namelijk zijn eigen voor- en nadelen. Een goede cursusontwikkelaar kiest de vorm van het leermiddel namelijk op basis van wat de lerende moet leren. Ik geef je een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden.
1 Mindset
Het veranderen van je mindset is uitdagend. Je mindset is namelijk gekoppeld aan je overtuigingen. Overtuigingen heb je ontwikkeld van jongs af aan en zijn dus diep verbonden aan je identiteit. Het veranderen van mindset vraagt om reflectie en doorzettingsvermogen.
Zoek naar - langere perioden; weken tot maanden - persoonlijke interactie; zodat je geholpen wordt met jouw persoonlijke reflectie en uitdagingen
2 Skills
Wil je nieuwe praktische skills leren? Dan is het belangrijk dat de ontwikkelaar jou de ruimte geeft om veel te oefenen. Want, om een skill te leren moet je vooral doen.
Zoek naar - opdrachten waar je zelf mee aan de slag kunt - voorbeelden die je kunt volgen - tools zoals stappenplannen, richtlijnen en templates
3 Kennisvergroting
Goed, soms wil je gewoon meer weten over een bepaald onderwerp. Over het algemeen ben ik daar zelf niet zo’n fan van, omdat ik vind dat je uiteindelijk toch altijd iets zou moeten willen doen met je nieuwe kennis. Zelfs wanneer je leest en leert over bepaalde filosofen, zou je uiteindelijk iets met die kennis willen doen. In het geval van filosofie kan dat bijvoorbeeld argumenteren zijn, bediscussiëren, het schrijven van essays, vanalles.
Zoek naar - mogelijkheden voor zelfstudie o eigen tempo o verschillende opties in materiaalkeuze - video's - teksten om te lezen - bronvermelding zodat je verder kunt lezen
De expert
Een goed leermiddel is ontwikkeld door iemand die echt expertise heeft op het onderwerp. Je moet er namelijk op kunnen vertrouwen dat de informatie die je krijgt (in de vorm van kennisoverdracht, maar ook opdrachten) daadwerkelijk klopt. Je kunt de trainer/ontwikkelaar zien als een soort curator (die tentoonstellingsmaker). Hij of zij selecteert de informatie die je ontvangt en is er dus ook verantwoordelijk voor dat die van hoge kwaliteit is. De kwaliteit van informatie kun je eigenlijk alleen goed genoeg beoordelen als je al veel kennis over het vakgebied hebt. Alleen dan kun je de feiten van de fabels – onderbouwd – onderscheiden.
Als ik overweeg om een training of workshop te gaan doen onderzoek ik daarom altijd de expertise van de trainer. Je tijd is immers waardevol, dus je verdient het om zo veel mogelijk te leren. Het zou zonde zijn als je veel misinformatie krijgt omdat de trainer eigenlijk niet zoveel weet over het onderwerp als gehoopt.
Check - heeft de expert een opleiding* gedaan in het vakgebied? - heeft de expert cursussen of bijscholingen gevolgd in het onderwerp? - doet de expert actief aan kennisdeling? (Je kunt bijvoorbeeld in blogs herkennen of de trainer echt inhoudelijk verstand van zaken heeft) - wordt er in de reviews iets gezegd over de inhoudelijke expertise van de expert?
*Een opleiding is niet het enige wat aangeeft of iemand echt expert is. Zo kan een persoon enorm veel geleerd hebben in cursussen en trainingen en zo toch expert kan zijn geworden. Anderzijds kan iemand een opleiding hebben gedaan, maar zijn of haar expertise hebben laten verstoffen. Kijk daarom ook naar de andere punten.

De ervaringen
De voorgaande punten zijn allemaal indicaties die je vooraf kunt checken. Ze geven een goede indicatie van wat je kunt verwachten. Het kan echter altijd zo zijn dat de cursus of workshop ondanks die indicatie een hogere kwaliteit of juist een lagere kwaliteit heeft dan verwacht. Bekijk daarom ook de ervaringen van eerdere deelnemers.
Check - is de review van iemand die de cursus of workshop daadwerkelijk heeft gevolgd? - wordt er iets gezegd over wat de deelnemer uiteindelijk zelf gehad heeft aan de cursus of workshop? - legt de deelnemer ook goed uit waarom hij of zij tevreden is of juist niet?
Conclusie
Laat je vooral niet misleiden door fancy landingspagina’s, chique visuals en hippe buzzwoorden. Door te kijken naar: (1) de leerdoelen, (2) het type leermiddel, (3) de achtergrond van de expert en (4) de ervaringen van andere deelnemers kun je met grotere zekerheid zeggen of je voldoende waarde terug krijgt voor jouw tijd en geld.