Mede opgezet van de Nederlandse School: post-initiële opleiding voor meesterdocenten
Type opdracht: ontwerpen & ontwikkelen | begeleiden docenten | lesgeven | programma curator | kwalitatief onderwijs
Opdrachtgever: de Nederlandse School
Omschrijving
De Nederlandse School (dNS) was een onderwijsexperiment waar docenten werden opgeleid tot meesterdocenten, pioniers in het onderwijs. Het was een post-initiële opleiding waar docenten gecoacht, getraind en begeleid werden in het creëren van modern en toekomstbestendig onderwijs. Onderwijsvernieuwing dus met het oog op écht goed onderwijs.
Drie leerlijnen
Deelnemers aan De Nederlandse School leerden het onderwijs van binnenuit te vernieuwen door middel van onderzoek, het vormgeven van nieuw onderwijs en lessen in ondernemerschap. De opleiding – die 18 maanden duurde (circa 800 uur) – bestond uit drie leerlijnen:
Deze leerlijnen bestonden onder meer uit masterclasses, coaching, intervisie, supervisie, studiodagen, lessen in ondernemerschap en bijzondere ontmoetingen met inspirerende mensen: zowel van binnen als buiten het onderwijs.
Als onderwijskundige was ik voornamelijk verantwoordelijk voor het opzetten van de post-initiële opleiding. Mijn focus lag voornamelijk bij de leerlijn onderwijsvernieuwing, maar met een kernteam van 7 personen was iedereen nauw betrokken bij elk onderdeel.