Waarom je soms ook ‘gewoon’ moet doen

Categorieën Achtergrond,Uitgelicht

‘Gewoon doen’: een uitspraak die zo makkelijk over de tong vliegt, maar waar toch een hele hoop achter zit. Gevoelsmatig gaat zo’n uitspraak lijnrecht in tegen het principe van onderwijskundig ontwerp. Onderwijskundig ontwerpen is namelijk vooral een analytisch proces; je doordenkt alles tot in de puntjes. Ik hoor je bijna denken: “Hé Kaylee, jij bent toch altijd van het goed doordenken?” Zeker, het is paradoxaal. Maar de kracht van ‘gewoon doen’ mag je ook niet onderschatten.

Experimenteren leidt tot waardevolle inzichten

Het is onmogelijk om alles vooraf te voorzien. Ook al ben je nog zo goed voorbereid, er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Gelukkig maar! Want juist het onvoorziene geeft ruimte voor ontdekkingen waar je anders niet op was gekomen. Innovatie wordt vrijwel onmogelijk wanneer je geen ruimte neemt om te experimenteren en om fouten te maken. Ik houd van de uitspraak van LinkedIn oprichter Reid Hoffman:

“If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late”

Eerder schreef ik al een post over perfectionisme. Daarin leg ik uit wat de valkuilen zijn van perfectionisme en hoe je er mee om kunt gaan. In het kort komt het er op neer dat de behoefte om ‘het perfect te doen’ er toe kan leiden dat je uiteindelijk helemaal niets doet uit een angst om te falen. En dat, zou ongelooflijk zonde zijn.

Delen is áltijd waardevol

Een tijdje terug kwam ik op Facebook een filmpje tegen van een vrouw die dezelfde ochtend had besloten dat ze graag haar kennis wilde delen over haar vak. Ze had er spontaan een camera en whiteboard bij gepakt en is gewoon aan de slag gegaan.  Toen had ze ook nog eens de ballen om het niet alleen met haar klanten te delen, maar ook met een enorm grote facebook groep met ruim 32.000 ambitieuze meisjes (en vrouwen). Hoewel ze ook behoorlijk wat kritische feedback kreeg, was ze voor mij een inspiratie. Het klopt dat haar verhaal onderwijskundig beter in elkaar had kunnen zitten en ook film technisch was er verbetering mogelijk. Maar haar puurheid, drive en oprechtheid inspireerden mij. Hierdoor durfde ik het een aantal weken later aan om ook mijn webinar te geven, ook al was het nog niet perfect.

Waarom ik graag in het diepe spring

In mijn professionele leven zijn er een aantal momenten geweest waarop ik in het diepe ben gesprongen. Momenten waarop ik ergens voor ging, terwijl ik nog niet zeker wist of ik mijn skills daarvoor voldoende had ontwikkeld. Bijvoorbeeld toen ik met mijn eigen onderneming startte; toen ik aan mijn eerste grote freelance opdracht begon; en toen ik voor de eerste keer projectleider werd. Juist door eerlijk te zijn naar jezelf en jezelf ook de kans te gunnen om dingen op te pakken die je nog perfect beheerst, creëer je voor jezelf een hele waardevolle leerervaring. In mijn ervaring geef je jezelf een cadeautje: de mogelijkheid om exponentieel te groeien. Tegelijkertijd inspireer je anderen om ook fouten te durven maken en actie te ondernemen. Mooi toch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *