Zo herken jij een goede cursus – 3 kenmerken

Categorieën Tools & Tips,Uitgelicht

Overal om me heen zie ik het gebeuren: mensen zijn druk bezig met hun persoonlijke ontwikkeling én hun zakelijke ontwikkeling. Dat vind ik als onderwijskundige natuurlijk geweldig om te zien! We beseffen als maatschappij steeds beter dat het belangrijk is om te blijven leren. Mooi!

Daar spelen ook bedrijven en solopreneurs vakkundig op in. De cursussen, online programma’s en workshops schieten als paddestoelen uit de grond. Daarmee ontstaan er ook allerlei nieuwe vormen, zoals bijvoorbeeld de Instagram cursus (tof idee trouwens, ik wou dat ik het verzonnen had).

Eindeloze opties dus, die soms ook nog behoorlijk prijzig kunnen zijn. Om er voor te zorgen dat je jezelf niet het faillissement in helpt tijdens je zelfontwikkeling, ga ik je vertellen waar je op kunt letten bij het kiezen van een programma.

1 Goede cursussen hebben sterke leerdoelen

Je doet mee aan een programma omdat je graag iets wilt leren. Je wilt groeien op een gebied wat voor jou relevant is (of voor jouw bedrijf). Dat kan redelijk specifiek zijn. Het is dus belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt wat het gene is waar je in wilt groeien. Wat wil je leren?

Zodra je dat weet, kun je namelijk een programma vinden dat jouw leerbehoefte ook daadwerkelijk oplost. Kijk eens goed naar de omschrijving van het programma. Kun je de leerdoelen er duidelijk uithalen?

Let op: onderwerpen die behandeld worden zijn niet hetzelfde als leerdoelen. Je wilt weten wat je aan het einde kunt met betrekking tot het onderwerp.

In principe ontwerpen onderwijskundig ontwerpers leermiddellen altijd aan de hand van leerdoelen. Deze zorgen ervoor dat er focus wordt behouden in het programma. Elk onderdeel levert op deze manier een nuttige bijdrage. Kijk dus goed naar het programma wat je wilt gaan volgen: wat kun je aan het einde?

Dan komt de check: is dat ook het gene wat jij op dit punt in je leven en carrière nodig hebt?

2 Goede cursussen worden gegeven door experts

Als je iets nieuws gaat leren, wil je er op kunnen vertrouwen dat het gene wat je leert ook goed is. Inhoudelijk moet het kloppen. De persoon die het programma heeft ontwikkeld (en/of gaat geven) is idealiter dus echt een expert op dit onderwerp.

Op dit stuk zie ik het de laatste tijd nog wel eens mis gaan. Door de toegankelijkheid van het internet is het erg makkelijk om een training, workshop of online programma te maken én daar een klantengroep voor te vinden. Je moet vooral een beetje goed zijn in marketing. Websites zien er soms enorm professioneel uit, waardoor je al snel verwacht dat deze persoon weet waar hij of zij het over heeft.

Nu je dat weet, kun je het glanslaagje er af gaan poetsen. Want het internet zorgt er ook voor dat je heel veel informatie kunt vinden over een persoon. Ga op onderzoek uit. Wie is deze zelfbenoemd (?) expert op het gebied van social media die jou alles over personal branding gaat leren? Waar heeft deze expert eigenlijk zijn expertise opgedaan? Heeft hij (lees: of zij) er voor gestudeerd? Hoeveel werkervaring heeft hij eigenlijk op dit gebied?

Hoe is deze persoon expert geworden op dit onderwerp?

Nu moet ik ook direct een kleine kanttekening plaatsen. Het is niet per definitie zo, dat een persoon geen expertise heeft als hij geen diploma heeft voor dit onderwerp. Er zijn talloze mensen die écht expertise hebben op een onderwerp door middel van zelfstudie. Vergeet niet om dat ook mee te nemen.

3 Goede cursussen hebben een leereffect

In essentie leidt een goede cursus ertoe dat je daadwerkelijk iets leert. Maar goed, je hebt nog niet deelgenomen dus dat kun je op het moment nog niet zelf beoordelen. Anderen hebben mogelijk wel deelgenomen en kunnen dus een waardevolle bron van informatie zijn.

Ook hier geldt dat je waarschijnlijk eerst een laagje glam weg moet poetsen. Zelf heb ik al ‘tig’ websites voorbij zien komen waar ik eindeloos door de geweldige reviews kon scrollen. Maarja, die reviews gaan vooral over de persoon. En ik vermoed dat de reviews soms ook een gevolg zijn van hele goede marketing of people skills.

Aan het poetsen dus. Vraag aan de eerdere deelnemers wat zij daadwerkelijk hebben geleerd. Hoe hebben zij hetgene uit de cursus kunnen toepassen in hun eigen praktijk? En waar zien zij nu de effecten? Grote kans dat ze hier even over na moeten denken. Maar door dit soort vragen kom je wel bij de kern: het effect van de cursus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *